Vintersolverv, Feiring av solsnu og Fullmåne ved Glomma på Rånåsfoss

Sjamanistisk Forbund Oslo og Viken inviterer til feiring av vintersolverv med giveaway ved Glomma, på Rånåsfoss.
Nå er vi i det dypeste mørke, sola snur..
la oss gi slipp på det vi har lagt bak oss. Og nå er det tid for å feire at lysere tider er i anmarsj.
Vintersolverv er den dagen i året da den nordlige halvkulen peker aller lengst vekk fra sola. For oss i nord betyr det at dette blir den mørkeste dagen i året.
Ved vintersolverv kan vi altså glede oss over at dagene blir gradvis lengre og at det går mot lysere tider.
For vikingene betydde vintersolverv at de kunne starte nedtellingen til sin julefeiring. Vikingene feiret nemlig midtvintersblot fire uker etter vintersolverv. Dette var en stor fest med mye mat og mjød. Høytiden ble også kalt «jól» eller «jólablot», som senere har blitt til «jul». De feiret trolig solens tilbakekomst og at dagene ble lysere og lengre etter vintersolverv. Og det er jo en veldig god grunn til å feire!
NB!!!!** Vi ønsker å arrangere en give-away/ en gavedeling, alle tar med noe som har hatt stor betydning/ verdi for deg, som er klar til å gå videre til ny eier. Pakk den inn, så vil vi ha en seremoni der en og en velger en gave hver, som giveren deler historien til. Betydningen av gaven er da stor** Alle som kommer har med seg noe og vil ta med seg noe hjem igjen.
Fullmånen som skal feires denne måned er Einer, intensjonen er renselse. NB. Ta med egen kopp.
Vi tar forhåndsregler ift koronaviruset og smitterisiko, så i henhold til gjeldene retningslinjer. f.eks deler ikke mat eller drikke med hverandre. Dette har alle deltakere ansvar for å følge opp. Vi tar vare på oss selv og hverandre.
Har du symptomer på sykdom må du avstå fra å delta på samlingen.

Hvis du ikke har deltatt på en seremoni tidligere, anbefaler vi deg å lese om hva du kan forvente deg i forkant:
Ta med noe å sitte på og noe å drikke/ spise ved ønske.
Ta også med tromme, rasle, fløyte ol om du har.
Ha med litt ved til bålet og noe godt å spise og varm drikke. Vi koser oss etter seremonien. Ta med noe å sitte på da benkene på stedet er fjernet eller har frosset fast.
Arrangementet er ellers gratis og åpent for absolutt alle, men arrangementet er RUSFRITT.
Vegbeskrivelser:…
Fra E6 18,6km
Ta av E6 (i Grankrysset) ut på RV 171 (Haldenvegen)
Passere tettstedet Lørenfallet
Ta til Venstre ut på RV 173 (i Vallkrysset) mot Rånåsfoss (Borgenvegen)
Sving til Høyre før brua, inn på Fosskroken, kjør helt til enden
Parkering rett før snuplassen.
Fra Blaker 7,4km
Ta av fra Blakervegen 171 inn på Eidsvegen 253
Etter å ha passert Rånåsfoss ta til venstre ut på borgenvegen
Etter å ha krysset Glomma første avkjøring inn i Fosskroken
kjør helt til enden
Parkering rett før snuplassen.
Fra Rånåsfoss Stasjon Gående 1,3 km
Når du går av toget har du broen til venstre.
Kryss denne.
Gå deretter til venstre nedover Fosskroken, til enden bak kraftverket
Eventuelle spørsmål rettes til Gro Hilseth Adriansdatter på personlig melding.