Slik vier du deg i Sjamanistisk Forbund

Sjamanistisk vielse blir stadig mer populært og siden starten i 2012 har Sjamanistisk Forbund utført en rekke vielser både i nord og sør. Det er mange som ønsker å vie seg utendørs og Sjamanistisk Forbunds vakre seremoni er lagt opp til dette.  Under artikkelen finner du noen presseoppslag fra våre vielser rundt om i Norges land.

Hva må man gjøre ?

Aller først er det greit å kontakte Sjamanistisk Forbund. Dere får da tildelt en vigsler som følger dere opp under hele prosessen og avtaler datoer og andre detaljer.

Som ved alle andre vielser er det nødvendig med en prøvingsattest. For å få denne er det nødvendig med en egenerklæring og en erklæring fra forloverene. Du kan enten henvende deg til folkeregisteret der du bor eller bruke denne linken . Litt avhengige av om hvordan dere fyller ut papirene vil da enten vigsler eller dere motta prøvingsattesten. Denne må sendes til vigsler så det greieste er om dere oppgir vigslers adresse under utfyllingen. Umiddelbart etter at vielsen blir gjennomført vil vielsespapirene bli undertegnet, disse sendes folkeregisteret av oss. Etter en stund vil dere motta vielsesattesten. Søknad om navneskifte kan sendes inn sammen med forlovererklæringene og blir da en del av prosessen for prøveattesten. Navneskiftet vil da gjelde fra den dagen du blir viet. Greit å merke seg at navneendring vil kreve nye id-kort, som pass, bank- og førerkort.

Hvordan foregår en vielse i Sjamanistisk Forbund?

En bryllupsseremoni i Sjamanistisk Forbund vil utarte seg todelt. Først en forberedende seremoni for de utvalgte i samarbeid med Forstander som utføres i forkant av bryllupet. Deretter kommer selve bryllupsseremonien som utføres på bryllupsdagen. Les mer om selve seremonien her . En vielse i Sjamanistisk Forbund koster 3000,- for medlemmer. Det kan da komme tillegg hvis forstander må reise urimelig langt . Dette kan bli aktuelt hvis det ikke er en forstander i ditt nærområde. Oversikt over forstandere finner du her

Presseoppslag fra vielser