Visjonen og starten

En natt i 2009 ble jeg velsignet med et drømmesyn. Foran meg så jeg en stor samling mennesker, alle engasjert i å dele sin kunnskap og visdom med hverandre. Åndene hvisket til meg at den gamle tradisjonen, som en gang var en del av oss, kunne bringes tilbake til livet, hvis vi bare delte med hverandre. Rundt meg var det menn og kvinner fra alle verdens hjørner, og vi utvekslet lærdom – de lærte av oss, og vi av dem. Som empat ble jeg fylt med følelser som bar med seg dyp informasjon. Rett før jeg våknet, hørte jeg en tydelig stemme som sa: "Du skal starte noe som heter Norsk Sjamanistisk Forbund" (som dere vet, ble "Norsk" fjernet senere).

Å sette ord på en visjon kan være krevende, men jeg vil forsøke å male et bilde av hva denne visjonen om Sjamanistisk Forbund innebærer. Åndene viste meg at det er essensielt å løfte frem det åndelige i tradisjonen, og ikke la tekniske aspekter overskygge det. Blant menneskene jeg så i drømmen, var det en dyp følelse av aksept og forståelse. Dette fortalte meg at dersom vi klarer å skape offentlig aksept for et sjamanistisk livssyn og tro, vil vi samtidig skape rom for personlig vekst og utvikling. Sammen kan vi verne om, og gjenopplive, en levende kultur som henter tilbake det som en gang var tapt.

Denne visjonen kom til meg allerede natt til 2. mai 2009. I tiden etterpå var det flere som bidro til utformingen av det som skulle bli Sjamanistisk Forbund, selv om de ikke alltid har blitt nevnt i historien. Disse menneskene var medskapere, eller på godt norsk Co Creators, til det som i dag er kjent som SF, på lik linje med dem som formelt startet forbundet. Jeg vil derfor uttrykke en dyp takknemlighet fra mitt hjerte til Gro Mette Andersen, Børge Ludvigsen, Morten Wolf Storeide og Daniel Tevik.

Arbeidet med å etablere Sjamanistisk Forbund tok form i 2011, og vi ble offisielt godkjent i mars 2012. Siden den gang har Sjamanistisk Forbund hatt vigselsrett, og vi tilbyr seremonier som markerer alle livets store milepæler.