Å delta på seremoni for første gang

Dersom du er fersk som deltager på en seremoni kan det være greit å vite litt om hvordan man bør forholde seg. Til og med vi som er godt vant glemmer oss fra tid til annen. Å være i seremoni er for mange en slags bønn, man er der for å kommunisere med åndene, arbeide med seg selv eller ett problem man har. Eller rett og slett for å feire. Derfor er det viktig at man forstyrrer de andre minst mulig, men heller benytter muligheten til å se innover i seg selv. Alle seremonier i SF er delt opp i ett seremonirom og ett sosialt rom og vi forsøker å gjøre dette så tydelig som mulig. I det sosiale rommet kan man skravle å le så mye man vil og dele mat og drikke med hverandre, samtromme, synge og kose seg.

Så hvordan vet man om en seremoni har startet ?

Det er mange måter en seremoni kan startes på. Men ofte ser man at det blir tent røkelse, bålet blir tent eller det blir trommet, raslet eller sunget. Ofte så starter en seremoni med innkalling av retninger også. Dette er ett tegn på at det er på tide å gå i seremonimodus. Ved å være stille under denne delen av seremonien hjelper du de andre å gå i seg selv. Ikke minst så stilner du dine egne indre stemmer og får anledningen til å oppleve varige positive endringer i deg selv.

Noen råd om hva man ikke bør gjøre under en seremoni

• Unngå å røyke, spise eller drikke under seremonidelen.
  • Bålet er hellig, man skal ikke kaste søppel, sneiper eller spytte i bålet. Man bør også unngå å rekke noe over bålet til andre.
  • Prat minst mulig
  • Ikke forstyrr seremoniholderen(e) under seremonien. De har ansvar for å holde energien oppe til beste for alle som deltar.
  • Trommer og andre seremonigjenstander er innviet og renset for denne seremonien, rør derfor ikke ved seremonigjenstandene.
  • Om man gir noe til bålet så bør det legges på ilden og ikke bare kastes. Det samme gjelder dersom man legger ved på bålet.
  • Ha telefonen avskrudd eller i det minste på stille.
  • Ikke ta bilde eller video ( I noen få tilfeller tillater vi dette f.eks under åpningsseremonien på årssamlingen eller fordi bildene skal brukes til noe, men spør før seremonien starter så får du svar. Blits må ikke brukes)
  • Ofte,  som foreksempel ved chagaseremonien så kreves det lang forberedelse. Dette betyr at seremonien er startet, men at man ikke har kommet frem til deltagerdelen enda. Det kan se ut som om seremoniholderne bare sitter der. Men de er i dyp konsentrasjon, bønn og transe. Du er hjertelig velkommen til å komme inn i sirkelen, men dette gjøres i stillhet. Forsøk også å unngå å krysse tvers over seremoniområdet.

Seremoniilden på samlinger

På samlinger så brenner seremoniilden så lenge samlingen varer. Dette er en seremoni i seg selv. Du kan lese mer om den her . Det er alles ansvar å holde ilden ved like og det mange som velger å sitte ved ilden gjennom natta. Disse er i bønn så om man prater sammen så gjør man det lavmælt. Det er en god ting å legge ved på ilden og om det er noe du vil kvitte deg med så kan du si en kort bønn til det stående folket før du legger ved på ilden. Dette kan du også gjøre ved å skrive en papirlapp som du legger på ilden. Denne seremoniilden kan også brukes for å gi en gave til familie eller venner som har gått over på andre siden. Dersom det er noe de likte å spise eller drikke kan du legge det i glørne. Kanskje de røkte også, da kan du godt legge en klype tobakk der. Da kan de igjen smake det de liker. På samme måte er det også andre som ofrer urter på bålet når de ber så det kandu også godt gjøre.

No items found.