Flere og flere velger sjamanistisk vielse

Sjamanistisk Vielse

Sjamanistisk vielse blir mer og mer populært som vigselsform. Fra Karasjok i nord til Bergen i sør har folk valgt sjamanistisk vigsel når de gifter seg. Tilbakemeldingene har heller ikke latt vente på seg. Mange velger denne formen for vigsel fordi man tar aktivt del i den, det er ikke bare en seremonileder som står der å taler. Og mange velger seg denne typen vigsel fordi man som regel vier seg utendørs. For likekjønnede har vi fått tilbakemeldingen om at de velger denne formen for vigsel fordi de finner en ubetinget aksept i vår tilnærming. Felles for dem alle er at de finner det hellige i naturen. En seremoni kan være så enkel eller storslått som du selv ønsker.

Hva sier familien ?

En del er redde for hva familien skal si, særlig der hvor familien har en kristen tilhørighet. Våre forstandere er kjent med denne problemstillingen og tar den på alvor. Uten unntak har familiemedlemmene gitt oss tilbakemelding om at det var en vakker seremoni og at de likte den. Våre forstandere bruker mye tid på å tilrettelegge seremonien slik at den skal kunne passe for alle utenat vi av den grunn går på akkord med det seremonielle.

Den viktigste dagen

Se for deg at du gir ditt ja på en kritthvit sand i den nordnorske midnattssolen. Eller kanskje kanefart ut i skogen om vinteren til en lavvo og flammende bål med reinskinn og fakler. Eller at din utkårede kommer ridende på hest fulgt av venner og brødre i vikingklær med sverd og bryllupsfesten foregår i ett ekte langhus. Ett vikingskip kommer glidende på brureferd overvannet. Det er få grenser for hvordan din dag skal se ut, man kan for den slags skyld bare stikke av dere to også. Midtsommer bryllup eller i romjulen, alt er mulig. Det kan være på stedet dere traff hverandre eller på en gammel seremoniplass. Sjamanistisk Forbund har også kontakter som kan være med på å skape rammene som gjør et sjamanistisk bryllup til en uforglemmeligdag. Å vie se på sjamanistisk vis er både personlig og intimt.

Seremonien

Gjennomseremonien beviser man sin kjærlighet til hverandre, ovenfor gjester, familie og forfedrene. Man lager en flette av hverandres hår, sølvtråd og ull som et symbol på at dere har valg hverandre. Denne fletten graves ned på seremonistedet. Med hånden på hverandres hjerte legger du din pust til den andres. Kjærlighetspakten velsignes av de syv retningene. Sammen går dere også syv steg rundt den ilden dere selv tenner. For hvert stegavlegger dere ett nytt løfte til hverandre omgitt av familie og venner. Når dere har gitt hverandre ringene velsignes disse. Kjærlighet gitt av fri vilje har ingen begynnelse og ingen ende. Måtte disse ringer alltid minne dere på de løfter dere her har gitt og som vi har bevitnet. Men det er ikke bare hverandres, families og venners velsignelse som skal gis, også forfedrene vil gi sin velsignelse. Derfor avsluttes ritualet med at forstanderen reiser til forfedrenes verden slik at dekan gi sin velsignelse til deres store dag.

Om du vil lese mer om seremonien så finner du denne her

Leie ett vikingskip med mannskap

Sjamanistisk Forbund har også avtale med vikingskipet Prinsesse Kristina av Tunsberg som gjør det mulig å leie dette så sant det er i nærheten av vann. Vi har en rabattavtale som gir en hyggelig pris 5000,- per dag inklusive mannskap. I tillegg må man dekke utgifter for frakt og drivstoff, de har egen tilhenger til dette. Skipet har hjemmehavn i Tønsberg.

Reinens horn
Månen